sâmbătă, 14 martie 2015

Transportul feroviar-Geografie

                                     

 
Transportul feroviar asigura deplasarea marfurilor si pasagerilor cu ajutorul locomotivelor si vagoanelor care circula pe trasee fixe (caile ferate). Are ca elemente pricipale: caile ferate, mijloacele de tractiune, mijloacele de transport (vagoane), cargo-ul si legislatia aferenta acestui tip de transport.
  Transportul feroviar asigura deplasarea marfurilor in partizi mari, la preturi scazute per unitatea de marfa transportata, are un grad sporit de siguranta, este continuu, zi si noapte, se efectueaza in sistem de grafic prestabilit dar nu poate asigura livrarea ‘din poarta in poarta’ si necesita un mijloc de transport intermediar cu exceptia societatilor care dispun de linii conectate la reteaua nationala. 
 Sunt un ansamblu de constructii si instalatii care asigura circulatia trenurilor pe un anumit teritoriu.
  Infrastructura este formata din terasamente (constructii solide, rezistente la presiuni mari si socuri puternice si repetate, protejate contra agentilor exteriori), lucrari de arta (poduri, viaducte, tuneluri, etc.) care limiteaza 636c21g dimensiunile transporturilor atat ca gabarit cat si ca greutate. Suprastructura este formata din sine (cu spatiu de elongatie sub influenta temperaturii sau sudate) montate pe traverse de lemn sau beton, schimbatori de cale (sisteme de macazuri), instalatii de semnalizare (mai numeroase la inceput si mult mai tehnice in era informaticii si teletransmisiei): telegraf, sisteme mecanice, cantoane etc. Tot aici trebuie sa adaugam sistemele conexe care asigura functionarea sistemului: contrapantele pentru oprire gravitationala in caz de avarie, atelierele de intretinere, liniile de triaj, liniile de garare, zonele de incarcare-descarcare, spatiile de depozitare, garile pentru pasageri (dotate conform  rangului cu peroane, pasaje de acces, sali de asteptare, servicii de politie, sanitare, eliberare de bilete, mesagerii, alimentatie publica, magazine, cai de conexiune cu alte tipuri de mijloace de transport etc.).
  Ecartamentul liniilor (distanta intre linii) poate diferi, fiind de 1435 mm in Europa, 1524 mm in Comunitatea Statelor Independente, 1675 mm in SUA etc. Acesta a dus la sisteme hidraulice de schimbare rapida a boghiurilor (ansamblul de roti si arcuri) la zonele de trecere de la un sistem la altul pentru a evita costurile mari cu incarcarea descarcarea.
 Caile ferate se clasifica in: cai ferate magistrale (linii duble, de mare viteza, de regula electrificate), cai ferate principale, secundare si uzinale. Lungimea totala a cailor ferate romane este de cca 11 mii km din care un sfert duble, electrificate. Densitatea este la media europeana dar caracteristicile tehnice ale sistemului sunt mult sub standardele actuale ceea ce duce la viteze reduse, costuri de operare mari.
      Mijloacele de tractiune: sunt locomotive: electrice, diesel, diesel hidraulice, diesel electrice, cu aburi. Sistemul de automotor care combina mijlocul de tractiune cu cel de transport al pasagerilor cunoaste azi o noua forma, aceea a trenurilor de mare viteza gen TGV, Intercity etc.
Parcul de mijloace de tractiune este deosebit de important el asigurand viteza  de deplasare si marimea garniturilor dar are si importanta strategica. Locomotivele nu parasesc teritoriu national.
 Vagoanele:
Vagoanele de marfa sunt foarte diverse atat ca marime (capacitate ca volum sau ca masa) dar si ca utilitate. Pe exteriorul vagonului se inscrie numarul, proprietatea - compania careia apartine si tara precum si indicatii prin cifre, litere si fractii indicand greutatea pe osie maxim posibila, limitele de incarcare etc. pentru a putea selectiona corespunzator vagoanele pentru diverse itinerarii. Vagoanele pot fi pentru marfuri generale, inchise sau deschise, din lemn sau metal sau pentru marfuri specifice: cisterne pentru marfuri lichide: petrol, derivate de petrol, vin, acizi, substante chimice, ciment etc. (daca nu sunt proprietatea furnizorului marfii pot implica costuri mari cu spalarea si evacuare desurilor).
Conform conventiilor europene, pentru a evita transportul vagoanelor goale pe distante lungi, vagoanele de marfa pot parasi teritoriul tarii si pot fi folosite de calea ferata de destinatie spre directii pentru care are incarcatura.
     Vagoanele de pasageri difera ca grad de confort de la tara la tara. Cele de clasa pot avea 1-4 clase, cu grupuri sanitare, dotari suplimentare pentru biciclete, persoane cu handicap, separate pentru fumatori - nefumatori, servicii diverse (alimentatie publica, informatii, telefon etc.). In garnitura se includ uneori, functie de rangul trenului vagoane restaurant, bar, vagoane pentru bagaje, autoturisme, barci etc. dar si vagoane de dormit de clasa 1 sau 2.
In Romania exploatarea si intretinerea sistemului transportului feroviar se face de SNCFR aflata in plin proces de segmentare in vederea trecerii spre sistemul concurential.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu