Termenul de “Impresionism” a fost folosit pentru prima dată de către Louis Leroy, critic de artă al timpului, în articolul satiric, “Expoziția impresioniștilor”, publicat în Le Charivari pe 25 aprilie 1874. Pornind de la titlul lucrării lui Claude Monet, “Impression, soleil levant“, Louis Leroy redă de sub forma unui dialog contradictoriu între 2 privitori ai lucrarilor expuse, părerea sa și a publicului, comparînd lucrarea lui Monet cu o schiță de fundal, fiind mai degrabă o versiune neterminată decat o lucrare finală.
Claude Monet – Impression, soleil levant, 1872
Jean-Leon Gerome – The Cockfight, 1846
Alexandre Cabanel – The Birth of Venus, 1863
Edouard Manet – Le dejeuner sur l’herbe, 1862-1863
Stilul impresionist este reprezentat de mișcări scurte ale pensulei, subțiri, abia vizibile, prind surprinderea calităților schimbătoare ale luminii (deseori accentuînd efectele trecerii timpului), includerea mișcării ca și element crucial al experienței și percepției umane și unghiuri de reprezentare neobișnuite.
Fiind priviți ca și radicaliști ai timpului lor, impresioniștii timpurii au încălcat multe din regulile picturii academice. Au început prin a acorda o importanță crescută culorii în locul formei. Mai mult, impresioniștii au descoperit că efectele efemere ale luminii pot fi surprinse mult mai bine pictînd în aer liber (en plein air). Pictînd scene realiste ale vieții moderne, ei redau efecte vizuale de ansamblu în locul detaliilor, ilustrate anterior în compoziții precum natura moartă, portrete sau peisaje pictate în studio. Folosind mișcări “neterminate” ale pensulei, culori diluate dar și culori pure, nediluate, ei reușeau să recreeze senzația din ochiul privitorului mai degraba decît recrearea subiectului în sine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu